مدیریت بحران
کتابخانههای علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریانهای جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحرانهای طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، یا بیماریهای واگیر و همهگیرحائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحرانهایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند.
کتابخانهها به عنوان مراکز اطلاعرسانی در جامعه در عصر جدید کارکردهای متمایزی میپذیرند. آشنایی مدیران و کارکنان کتابخانهها با مباحث مدیریت بحران، میتواند کتابخانه را در ارائه خدمات هرچه مفیدتر در زمان وقوع بلایای طبیعی، یاری دهد. در این میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند شبکههای اجتماعی، خدمات پست الکترونیکی، پزشکی ازراه دور با همکاری کتابداران پزشکی و انتشار آنلاین تصاویر حوادث طبیعی از طریق کتابخانه؛ کتابخانه را در راستای این مهم توانمندتر خواهد ساخت.
آثار و خصوصیات بحران:
به طور کلی اثرات و خصوصیات بحران را می توان در سه بخش زیر طبقهبندی نمود:
الف – سطح جهانی
ب – سطح ملی
ج – منطقهای
انواع حوادث:
- الف) حوادث طبیعی
- ب ) حوادث غیرطبیعی(ساخته دست بشر)
-
- ناگهانی: مثل سیل – زلزله – طوفان – آتشفشان – رانش زمین
- درازمدت: مثل اپیدمی – خشکسالی – قحطی
انواع بحرانها :
- ناگهانی: مثل سوانح ساختمانی – تصادفات – انفجارات – آتش سوزی
- درازمدت: مثل درگیری های داخلی و اغتشاشات اجتماعی – جنگ
گذاشتن کپسول آتش نشانی و شارژ مدام و به موقع آنها